Achteruitkijkspiegels voor de kart

Spiegels, dat is nu net wat een kart niet heeft en het grote merendeel van de mensen heeft er ook geen behoefte aan omdat ze het niet gewoon zijn. Yvan Lambrechts maakte dit vroeger voor zichzelf maar kwam op het idee om dit op een iets grotere schaal te fabriceren en aan te bieden aan de kartgemeenschap. Hij bezorgde Kartworld een setje spiegels om ze eens uit te testen. Deze worden goed ingepakt verstuurd dus je hoeft niet bang te zijn voor schade tijdens het transport.

spiegels02 spiegels01

Elk setje bestaat uit 2 spiegels en vraagt 2 uur handwerk voor de assemblage en afwerking. Wanneer je ze bekijkt is hierop dan ook niets aan te merken. De afwerking en het spuitwerk is in orde. Op foto lijken ze groot maar in werkelijkheid zijn ze vrij compact wat een aangename verrassing was. Ze zijn verkrijgbaar in 6 kleuren, namelijk zwart, blauw, geel, rood, wit en grijs. De afmetingen zijn 65x24x34mm. Het spiegelvlak staat bol en kan zijdelings gekanteld worden om deze goed af te stellen. De verticale hoek kan geregeld worden door de volledige spiegel te kantelen.

spiegels03 spiegels04

Wat opvalt is dat de kwaliteit van het spiegelglas beter kan; het is bruikbaar maar ik had echt glas verwacht. Ondertussen worden de spiegels geleverd met nieuwe glaasjes die ik ook al ontvangen heb. De afwerking binnenin is beter maar dat heeft geen functioneel nut. Aan de buitenkant werden de kanten beter afgewerkt wat een gaver oppervlak geeft.

spiegels05

Een spiegelglas vervangen is kinderspel, gewoon met een scherp mes eruit klikken. Een reserveglas kost 10euro (je weet nooit dat je ze breekt tijdens een crash). De spiegels zelf heb je voor 65 euro en een handleiding is bijgevoegd.

spiegels_brief

Hieronder kan je de resultaten van deze test lezen.

probe_3kleuren probe_red

Na de eerste review volgde een test op het circuit. Ik moest mijn motor nog roderen dus deze spiegels daarvoor gebruiken leek me ideaal. Het monteren gaat simpel, je boort 2 gaten en spant de spiegels goed aan zodat deze niet teveel trillen. Zorg wel dat je ze nog verticaal kan draaien zodat je de hoogte goed kan instellen. Ik had al gaten van iets anders dus vandaar dat ze iets scheef staan, normaal zorg je best dat ze horizontaal staan.

spiegels07

De spiegels zelf zijn al rijdend makkelijk bij te regelen. Ze trillen niet te hard waardoor je een achteropkomende kart goed ziet. Je kan zijn nummer niet aflezen maar dat is ook niet de bedoeling. Voorts is het ook handig om je carburator af te stellen want je ziet mooi hoeveel de motor rookt. Het was even wennen in het begin omdat je gewoon bent om achter je te kijken al roderen. Voor je de bocht ingaat even kijken als je plaats moet maken of niet.

Maar er moet natuurlijk een minpunt aan deze verandering zijn, namelijk afleiding. En deze ligt volledig bij jezelf maar het ging toch even bijna goed mis. Doordat er veel volk op de baan was keek ik even te lang in de spiegels waardoor ik niet zag dat er na de bocht iemand stilstond met pech. Met een snelheid van 80km/h heb ik die kart nog net kunnen ontwijken maar anders was de klap enorm geweest.

spiegels06

Het is een leuk concept en de kwaliteit is goed genoeg. Mensen die wat trager zijn of liever nie teveel achterom kijken zullen dit zeker op prijs stellen. Alleen zorgen dat je geconcentreerd blijft kijken naar hetgeen voor je. In een wedstrijd is dit overbodig want dan telt alleen hetgeen voor je gebeurd, de tragere piloot die achter komt moet jou voorbijsteken.

spiegels08

Speciaal voor Kartworld leden loopt er een promotie voor mensen die deze spiegels willen aanschaffen. De eerste 10 kunnen ze kopen aan 30EURO ipv de normale 65 EURO.

Voor meer informatie kan je contact opnemen met Yvan Lambrechts via Yvan_Lambrechts@telenet.be

Share