Bezoek VHM bedrijf

VHM is een Nederlands bedrijf dat werd opgericht door Ad van Haandel. Het bedrijf richt zich vooral naar de motorsport, zowel op circuit als cross. Ze maken cilinderkoppen, zuigers, klapettenhuizen en dus ook carburators. In 1996 werd met een succes een schuifcarburator uitgebracht voor de 125cc schakel klasse. In 1997 werd het reglement (NK) gewijzigd waardoor deze carburator niet meer mocht gebruikt worden en werd het kartavontuur stopgezet.

vhm01

VHM richtte zich terug full-time op de motorsport. Ze werkten onder andere samen met Joel Smets. Er werd voor elk type ondergrond en weersomstandigheden een aparte cilinderkop ontwikkeld. In de kartsport is dit verboden maar in de motorsport mag m’n dit veranderen. Daarnaast ontwikkelden ze ook onderdelen voor de 125cc circuit races in Nederland. Hun membraamhuizen worden uit aluminium gemaakt, dit is beter maar ook een stuk duurder dan de producten van de concurrentie. Voor de kawasaki EN suzuki 85CC motoren werd een betere krukas ontwikkeld dan van de fabriek uit. Kortom, VHM is een succesvol bedrijf in de motorsportwereld.

vhm03 vhm02

De dochter van Aad rijdt met de kart en toen de CIK-FIA in 2005 aankondigde dat de motoren en dus ook de carburators zouden veranderen werd beslist om terug in de kartsport te stappen. Al het testmateriaal van de jaren ’90 werd bovengehaald en m’n begon aan de ontwikkeling. Dit laatste bestaat vooral uit trial & error. Het kost dan ook handenvol geld om een nieuw product te ontwikkelen. Vermits er nog geen motoren ter beschikking waren besloot men om een oude 125cc motor om te bouwen naar de nieuwe standaarden. De behuizing wordt gemaakt door VHM Metaal en dan wordt de rest uitgefreesd naargelang het type carbu. VHM heeft zelf een testbank ontwikkeld om de carbu beter te kunnen testen naar circuit omstandigheden toe. Want er is altijd verschil tussen een testbank en een effectieve test op het circuit. De dochter van Aad neemt deze testen voor haar rekening.

vhm04

Eind 2006 bracht de CIK-FIA een bezoek aan de fabriek om de homologatie in orde te brengen. Er moesten 50/100 stuks gefabriceerd worden die dan onderzocht werden. De homologatie voor de KF3 en KF2 klassen is ondertussen in orde. Eén van de grote verschillen is dat de gasklep bij VHM vooraan ipv achteraan staat.

Share