CIK-FIA 2000-2004: Yvon Leon en zijn 4-takt droom

De afgelopen 5 jaar waren zwaar voor de 2-takt wereld en dat hadden we te danken aan 1 man, namelijk Mr Yvon Léon. Yves Léon wordt in 1972 lid van de FIA (Federation Internationale de l’Automobile) om bij de administratie te gaan werken. In Juni 1976 wordt hij benoemd tot secretaris-generaal en wanneer de CSI (International Sporting Commission) onafhankelijk wordt van de FIA wordt hij in 1978 benoemd tot secretaris-generaal van de FISA (Federation Internationale du Sport Automobile). In die tijd was Jean-Marie Balestre hoofd van de federatie. Eind 1991 verliest Jean-Marie Balestre de verkiezing en wordt Max Mosley als hoofd benoemd van de FIA. Pierre de Coninck krijgt de functie van Yvon Léon die hoofd wordt van de FISA Ontwikkelingscommisie. In 1996 stelt hij zich kandidaat als president van de FFSA (French National Sporting Federation) maar verliest daar van Jacques Regis. Datzelfde jaar wordt de FISA opgenomen in de FIA. In 2000 wordt hij hoofd van de CIK (International Karting Commission) en dan begint de nachtmerrie voor menig 2-takt fanaten.

Al snel laat Mr. Léon blijken dat 2-takt motoren teveel lawaai maken en veel te vervuilend zijn voor het milieu. Alles moet op termijn vervangen worden door 4-takt motoren en liefst zo snel mogelijk; zonder eerst degelijk te onderzoeken wat de mogelijkheden zijn. Tegelijk wilde Mr. Léon meer jongeren naar de competitie lokken en de wedstrijden spannender maken. Overschakelen naar 4-takt bleek de ideale manier. Datzelfde jaar wordt in Mei al beslist dat de FSA (Formula Super A) in 2004 moet overgestapt zijn op 4-takt. Alle technische reglementen zouden moeten klaar zijn tegen eind 2000. Mr. Léon loopt ook met het idee rond om een nieuwe klasse op te richten die karting meer toegankelijker moet maken voor de gewone mens. Vooral buiten Europa blijkt Karting niet zo populair te zijn. Begin 2001 komt hij met het “World Kart Formula” concept, een 4-takt motor van 200cc met 15pk, een koppeling en een elektrische starter. In Oktober 2001 wordt een prototype voorgesteld aan de CIK-FIA leden in Cologne. Tijdens diezelfde meeting wordt beslist dat de CIK-FIA Noord-Amerikaanse kampioenschappen zullen verreden worden met de World Formula. Het zal het eerste 4-takt kampioenschap zijn. Half december 2001 en tijdens de meeting in Monaco wordt beslist dat de 4-takt motoren van de toekomst moeten beschikken over volgende eigenschappen: 1- of 2 cilinders 250cc 4-takt motor, watergekoeld, maximum 4 kleppen, variable ontsteking verboden, 1 of 2 carburators, starter met batterij en een koppeling.

Bovenstaande werd al uitgesteld tot 2005 maar in 2004 zou er zeker al een 4-takt kampioenschap plaatsvinden. Maart 2002 en er zijn concrete plannen met een kalender voor de 4-takt motor. Vanaf 2005 moet het CIK-FIA Wereldkampioenschap (K1) de 4-takt motor volgen en worden de volgende klasses ingevoerd, de K2 tot K4 die de Formula A, ICA en ICA-Junior moeten vervangen. Vanaf 2007 verdwijnt de 2-takt motor dan compleet. De K1 motor zal gebruikt worden voor het wereldkampioenschap terwijl de K4 veel minder krachtig mag zijn voor de Juniors. Er wordt een kalender opgesteld voor de toekomst. Ondertussen wordt iedere beginnende karter verteld dat de 2-takt motor zal verdwijnen en dat je beter een 4-takt motor koopt met het oog op de toekomst. De industrie lijdt onder de geruchten en weet zelf niet goed waar ze aan toe zijn, het protest op Mr. Léon groeit wel gezien alle grote fabrieken inzien dat ze in de problemen komen als er niets wordt ondernomen. Er wordt flink gelobbyed met de topmensen van de FIA, ook met Max Mosley. Eind 2002 en daar krijgt de kalender meer technische details mee. De 4-takt motor zal onderling hetzelfde zijn voor alle klassen maar elke klasse krijgt zijn kenmerk via een andere carburator en maximum begrensd toerental.

In 2003 wordt deze door Briggs & Stratton ontwikkelde motor voorgesteld op de Motor Show in Bologna, uiteraard door de man himself. In Maart 2003 wordt beslist om de Licentie “D” in te voeren, deze zal gebruikt worden voor de World Formula events. Eind 2003 en eindelijk komt er licht aan het eind van de tunnel. Tijdens de meeting in Monaco wordt bevestigd om door te gaan met de verandering van 4-takt naar 2-takt maar om de tijdsperiode te herzien. De World Formula wordt uitgesteld van 2005 naar 2006. Vanaf 2005 wil men ook maar 1 chassis/motor meer toelaten per event. De 4-takt trophy die zou plaatsvinden in Augustus 2004 te Braga (P) wordt geannuleerd. Op 13 oktober treedt Yvon Leon onder druk van Max Mosley af als CIK President. Hij wordt tot Oktober 2005 vervangen door de Belg Vincent Caro en meteen wordt het project met de overschakeling naar 4-takt opgedoekt. De 2-takt motor is voorlopig gered.

Ondertussen heeft iedereen wel beseft dat het zo niet verder kan en dat m’n moet ingrijpen om de kosten te drukken. Vanaf 2005 worden er maar 2 sets banden, 2 motoren en 1 chassis toegelaten per event. Men beslist ook om vanaf 2007 over te schakelen naar 125cc TAG motoren voor alle klasses. De motor zal dezelfde zijn maar per klasse wordt het toerental en de carburator diameter beperkt. Wanneer we in 2005 de prijs vergelijken tussen een 2-takt en een 4-takt motor zal duidelijk worden welke weg er nog moet worden afgelegd vooraleer de industrie en het publiek het 4-takt concept zal aanvaarden. Rotax Max kost 2000euro, een Biland kost er 3500euro. Beiden hebben ze 28pk, watergekoeld en elektrische starter. De ene gaat 50u mee en de ander gaat er op papier 150u mee, aan jou de keuze…

Share