Wat is een O-Ring ketting?
De meeste mensen hebben al gehoord van een O-Ring ketting maar als ze naar de winkel stappen kijken ze maar naar 1 iets en dat is de prijs. Dat geldt althans voor de gemiddelde amateurkarter. Anderen weten dan wel dat een O-Ring ketting een langere levensduur heeft maar daar stopt het dan ook. We bekijken even dieper wat een O-Ring ketting aantrekkelijk maakt. En zoals altijd heeft alles ook zijn nadelen.
D.I.D. is ongetwijfeld één van de bekendste merken van kettingen. Veel kartpiloten rijden hiermee en herkennen de verpakking van mijlenver. De gold reeks is een gewone ketting die ongeveer 24euro kost. Het zijn schakels die simpelweg aan elkaar vastgemaakt worden door pinnen. Goedkoop en je kan er een paar trainingsdagen mee karten eer ze stukgaat of begint uit te rekken. Dit laatste kan je controleren door aan je ketting te trekken ter hoogte van het tandwiel. (dus waar de ketting tegen je tandwiel zit) Als de tand van je tandwiel half zichtbaar wordt is je ketting ten einde en kan ze elk ogenblik stukgaan. De Gold DHA reeks is hetzelfde maar hier zijn de pinnen sterker waardoor de ketting minder snel uitrekt. Kostprijs ligt rond de 28euro.
De IRIS ketting zie je ook veel omdat die maar 17euro kost maar ze is zo zwak dat ik iedereen afraadt ze te kopen. Na 1 tot 2x rijden is ze al zo slap geworden dat je ze mag weggooien. In het ergste geval mag je je kart op het einde van het circuit gaan halen want ze breken snel.
Wat is nu het verschil met een O-Ring ketting? Simpel, bij een O-Ring ketting bevindt zich een O-Ring tussen de 2 schakels. Ze zijn intern ook zelfsmerend. Door die O-Ring blijft het vet in de ketting om de schakels intern te smeren en kan vuil de ketting niet binnendringen. Dat is waarom een O-Ring ketting een veel langere levensduur heeft. Door de O-Ring is de ketting ook minder slap en zal ze niet snel uitrekken. Ze is uiteraard wel duurder en door de extra O-Ring is de wrijving ook wat groter. Dit kan je een verlies opleveren van 0,3pk. Dat verklaart meteen waarom veel competitiepiloten met gewone kettingen rijden, ze moeten ze sneller vervangen maar voor die jongens telt maar één ding en dat is harder gaan dan de rest en dan zijn alle kleine beetjes winst mooi meegenomen. Je moet de ketting wel nog altijd smeren om de wrijving tussen je ketting en tandwiel op te vangen. De prijs varieert heel sterk van tuner tot tuner en ligt tussen de 38 en de 60euro. Let dus op waar je je materiaal koopt (dit geldt trouwens voor alles)! Onderstaande tekening verklaart de O-Ring nader.
Controleer altijd de staat van je tandwiel als je een nieuwe ketting monteert, een versleten tandwiel kan je ketting razendsnel doen slijten. Ook best voor elke stint je ketting even inspuiten met spray voor een optimale smering. Voor moto’s zijn er nu al X-Ring en Z-ring kettingen maar die worden in de kartsport niet gebruikt dus gaan we er ook niet op in. Misschien zien we die in de toekomst nog ergens opduiken.