Winnaar 25h Spa-Francorchamps in klasse Pure
Tijd voor DE wedstrijd van het seizoen, de VW Fun Cup Hankook 25u van Spa-Francorchamps. Vaste rijders op de #281 Sébastien Morel, Benoit Arnaudet en Arnaud Quédé werden vergezeld door Christophe Marthoz.
De kwalificatie was op vrijdag en een fikse regenbui aan het begin van de sessie schudde het veld door elkaar. Nadien zat het ons niet mee om in het verkeer en tussen de vele neutralisaties een snelle ronde te rijden. Resultaat was P67 op 130 wagens. Niet onze echte snelheid maar het hoort er allemaal bij.
De start van de langste wedstrijd ter wereld is op zaterdag om 16u. Sébastien nam de start en het belangrijkste was om plaatsen goed te maken en geen brokken te maken. Na 1u wedstrijd reden we algemeen P45 en 4de in de Pure klasse. De Pure klasse is voor piloten die geen andere race ervaring hebben. En toen kwam de voorspelde regenbui. De sluizen gingen open en het circuit stond meteen onder water. Sébastien rijdt graag in de regen en kon zo veel wagens inhalen. Auto binnengebracht op P9 en 1ste in Pure. Missie geslaagd en de toon was gezet voor het verdere verloop van de wedstrijd.
Benoit nam het stuur over en na de tankstop reden we buiten op P21. Hij reed ook een goede stint waarna Sébastien en Benoit nog eens reden. We reden in de regen zelfs even algemeen op P2 wat altijd leuk is. Na 6u wedstrijd werden de eerste punten uitgedeeld. We reden algemeen P17 en nog steeds 1ste Pure. De punten waren binnen…
Nu reden Arnaud & Christophe een dubbele stint zodat Sébastien en Benoit wat konden slapen. Dit hebben ze beiden goed gedaan waardoor we zonder problemen de nacht doorkwamen. Na 12u wedstrijd werden er opnieuw punten verdeeld; we reden algemeen P19 en nog steeds 1ste in Pure. Een fantastisch resultaat maar we durfden nog niet te dromen want de wedstrijd was nog maar halfweg.
We reden allemaal nog een stint en het was vooral uitkijken naar de #278 Acome Racing die sterk bleef volgen. Tijdens Sébastien zijn 4de stint kreeg de #278 problemen en met 3 ronden voorsprong op de #114 Clubsport Racing besliste onze team Manager Grégory om het tempo te laten zakken. Op die manier konden we benzine en remmen sparen. Als piloot is dit minder leuk want je moet wagens doorlaten die trager zijn maar het is het eindresultaat die telt. Controleren was de boodschap dus reden we 3-4 seconden per ronde trager dan mogelijk.
Het werden nog 6 lange uren waarbij de #114 telkens dichter en dichter kwam. De vele safety cars hielpen ook niet waardoor ze zelfs terugkwamen tot op 1min30. De winst in de Pure klasse was binnen en met een algemene P22 mogen we zeer tevreden zijn.
In de Pure klasse vielen er 140 punten te verdienen en ze zijn allemaal voor ons.
In naam van de rijders wil ik in het bijzonder Grégory de Vinck bedanken voor de goede strategie en AC Motorsport voor de ondersteuning. In navolging uiteraard de vele mecaniekers die ons een goede auto gegeven hebben. En uiteraard al onze partners!