2015 VW FUN CUP – 10u van Mettet

Voor de wedstrijd op Mettet hebben we JAC Motors ingeruild voor een deelname bij Leader Racing met de #65. De race was er ééntje van 10u dus gingen we met 4 piloten rijden, naast Sébastien en Michael gingen we bijgestaan worden door 2 mannen met ervaring zijnde Christian Houbben en Marc Van Cutsem. De trainingen verliepen niet zo goed, ik had er zelf nog nooit gereden maar de auto voelde niet goed aan waardoor Christian ook niet de tijden reed die hij normaal kan rijden. Het team heeft ’s avonds de afstelling aangepast alsook de steun van de pook vervangen want die was blijkbaar gescheurd.

2015_vwfuncup_mettet_001

Tijdens de warm-up op zaterdag voelde de wagen blijkbaar al beter aan, Marc ging de start nemen vanop P26 (terug een spelletje ipv kwalificatie) voor een stint van 1,5u. Hij heeft dat zeer goed gedaan want hij reed snel naar voor en bracht de wagen binnen op P13. Dan was het de beurt aan Christian voor 1u die met zijn ervaring (11 jaar fun cup) en skills mooi naar een P7 reed. Mijn beurt voor een stint van 1,5u. Ik weet niet op welke plaats ik buiten reed maar het eerste halfuur moest ik mijn ritme wel nog vinden vermits de trainingsessie toch beperkt was maar daarna ging het wel goed en was ik wel tevreden van mezelf. De #290 McDonalds ging rond na het rechte stuk en de #365 Car-Pass kon die niet meer ontwijken. Ik gelukkig wel en de safety car kwam uit waardoor iedereen terug samen kwam. Auto uiteindelijk binnengebracht op P13 en het stuur afgegeven aan Mich voor een stint van 1u. Helaas geen idee hoeveelste we waren toen hij binnen kwam maar de remblokken moesten vervangen worden waardoor Christian met een ronde achterstand zijn stint kon afwerken. Christian bracht de wagen binnen op P11 waarna het nog eens mijn beurt was voor een lange stint.

2015_vwfuncup_mettet_002

In een aantal duels miste ik 2x m’n rempunt alhoewel ik niet later geremd had dan voordien. Bleek dat ofwel de nieuwe remblokken (die niet gerodeerd waren) de geest aan het geven waren of de remschijven bijna op waren. Mettet is een zwaar circuit voor het materiaal. Er zat dus niets anders op dan iets vroeger te gaan remmen, auto binnengebracht op P10 en het was Mich zijn beurt voor een korte stint. Nu moesten de lichten ook gemonteerd worden omdat we later nog in het donker gingen rijden. Helaas gaf de aansluiting een slecht contact waardoor dat 1min20 duurde ipv 20seconden. Nog eens een minuut kwijt in onze jacht naar een top10 resultaat. Michael kon uiteindelijk vertrekken en stelde al snel vast dat ook hij problemen had met de remmen. Aanpassen was de boodschap en hij heeft dat ook goed gedaan. Auto binnengebracht op P11 en we lagen P13 voor de laatste stint van 1u30 die Marc ging rijden in het donker.

2015_vwfuncup_mettet_003 2015_vwfuncup_mettet_005

Marc is normaal sneller dan Michael en mezelf maar zijn tijden toonden iets anders. Blijkbaar had hij enorm veel last van zijn ogen als er iemand achter hem reed door de grootlichten die je wat verblinden in je spiegels. Het is niet simpel om in het donker je rempunten te vinden dus Marc heeft dat goed gedaan en we zijn gefinished op P12! Op amper 20 seconden van P9 dus zonder de remproblemen en het lichtprobleem was een top10 misschien wel haalbaar geweest maar het hoort er allemaal bij. Ik wil mijn mede-piloten bedanken en uiteraard alle mecaniekers die hard gewerkt hebben om de auto zonder technische problemen over de streep te brengen 🙂

2015_vwfuncup_mettet_0042015_vwfuncup_mettet_006

 

Share