2015 VW Funcup in de Elzas

Na Zolder wilden we eens weten wat haalbaar is met een goede auto. De wedstrijd ging door in de Elzas, namelijk op een privé-circuit genaamd L’Anneau du Rhin. Michael Cool kon er helaas niet bij zijn en hij werd vervangen door Michael DeCock. Een kwalificatie zoals we die gewoon zijn kwam er niet, het werd een spelletje waarin Michael onze eer verdedigde. Resultaat was starten vanop P21 (30 deelnemers)

Race 1

Wij moesten dus starten vanop plaats 21 en de baan lag nog nat van de regen. Dorian nam de start en had al gezegd dat hij het rustig aan ging doen vermits we geen ervaring hebben met een funcup in de regen. Hij zakte terug naar p26 maar begon dan precies zijn draai te vinden want zijn tijden zakten serieus en hij was een pak sneller dan zijn voorliggers. Na 1u race waren we al 15de en was het mijn beurt om de korte stint te rijden. Hier en daar lag het nog nat maar de wagen voelde goed aan.

2015_funcup_anneau-du-rhin_01

Bij het aanremmen naar de chicane reden we met 5 wagens samen en keek ik nog eens in mijn spiegel voor het insturen. Ik zag iets afkomen wat de bocht NOOIT ging halen dus ik besliste om even te wachten en het was prijs. Hij tikte iemand hard aan en hun race was voorbij, daar had ik al geluk gehad. Even later ging mijn rechterdeur dan open, is toch even verschieten maar na een paar pogingen kreeg ik ze toch terug dicht. Voor de rest een leuke stint gereden en de wagen binnengebracht op p8 zonder dat ik het zelf wist. Dit ging al zeer goed en boven onze verwachtingen 🙂

Tijd voor Michael zijn stint, hij had ook zijn draai gevonden en reed een zeer snelle en constant stint van 1u! Met nog 35min te gaan waren we dus nog altijd 8ste en begonnen we al te dromen van een top10 resultaat. Mijn beurt om het af te werken en de auto over de streep te brengen.

2015_funcup_anneau-du-rhin_05

Bij het naderen van een gedubbelde ging het echter mis, hij verloor de controle over zijn auto waardoor hij spinde en ik geen kant meer op kon. Links vooraan was er teveel schade dus race over. Dat was een zure vermits we alle 3 goed gereden hadden zonder een fout te maken. De auto werd teruggebracht naar de pits waar onze mecaniekers prachtwerk geleverd hebben om de auto klaar te krijgen voor race 2 van de dag!

2015_funcup_anneau-du-rhin_04

Race 2

Wij konden niets meer winnen want de uitslag van race 1 en 2 wordt opgeteld. Met 18 ronden achterstand op de eerste was het gat te groot. Wij gingen dan ook op dezelfde banden race 2 rijden. Dorian nam terug de start vanop p28 en reed al snel terug op p20. Helaas miste er iemand de chicane waardoor hij nog maar net de vallende bandenstapel kon ontwijken. Geen schade maar wel 20 seconden kwijt en we waren 6 plaatsen kwijt. Hij moest dus helemaal opnieuw beginnen.

2015_funcup_anneau-du-rhin_06

Mijn korte stint was minder goed, het was zeer druk en ik was teveel gefocust op geen brokken maken. Tijd om Michael te laten rijden wat hij opnieuw goed deed, met nog 15 minuten te gaan in zijn stint zei Dorian dat ik mij moest klaarmaken. Ik wuifde het wat weg maar besliste om toch maar te luisteren. Ik had m’n helm nog maar pas aan of Michael kwam al binnen dus Dorian had gelijk. Michael had wat last gekregen van de warmte en besliste om er een punt achter te zetten. Dat is nobel van hem want als het niet meer gaat is dat het beste wat je kan doen, je tijden zakken anders toch dramatisch.

2015_funcup_anneau-du-rhin_02

Deze stint ging terug goed, het vertrouwen in de wagen was terug en het beetje onderstuur kon ik opvangen met een andere rijstijl. (dank u voor de tip Dorian) Het ging bijna mis in de snelle rechtse na het rechte stuk, ondanks dat mijn dubbelaar ver voor me reed nam ik de bocht een stuk sneller en ging ik ertegen rijden. Remmen aan die snelheden doe ik niet graag in de bocht maar ik had geen keuze. Daarna nog leuke gevechten gehad en de wagen op p13 over de streep gebracht. We hadden nog maar eens van achteraan naar voren gereden.

2015_funcup_anneau-du-rhin_03

Conclusie van het weekend is dat we een goed team hebben met 3 goeie piloten. Op wedstrijdritme waren we bij momenten maar 1 seconde trager dan de kop en met onze beperkte ervaring is dat zeker goed. Ik wil JAC-Motors bedanken voor de ondersteuning en DRS racing om de #149 te prepareren. Voor de rest al onze sponsors want zonder hun zou dit niet mogelijk zijn.

Share