VW Fun Cup

Verslag 25u VW Fun Cup Spa-Francorchamps 2018

Tijd voor de langste wedstrijd van het seizoen, de 25h VW Fun Cup Spa-Francorchamps. Met de zomerse temperaturen van de voorbije weken ging dit een uitputtingsslag worden. Op donderdag 4 rondjes gereden om na 3 maanden nog eens te wennen aan een Fun Cup. Op vrijdag was het tijd voor de kwalificaties en dit in 2 sessies van 2u. Ik reed ‘s middags in de loeiende hitte met Benoit & Nicolas. Helaas zelf ook maar 4 rondjes kunnen rijden waarna de uitlaat loskwam. Stuur dan afgegeven aan Nicolas omdat hij al even niet meer gereden had. Verschil met Benoit was miniem maar toch iets sneller.

‘s Avonds was de temperatuur gezakt en ging iedereen dus wel sneller zijn. Arnaud & Nicolas gingen rijden waarbij Arnaud zoals de rest 2 seconden sneller was dan ‘s middags waardoor we uiteindelijk vanaf p43 gingen starten op 105 wagens. Doel was om te winnen in het Pure klassement (amateurs) dus alles was nog mogelijk.

Klik op de foto’s voor de grote versie.

Race

Ik mocht de start nemen en door de oldtimerparade staan we voor de 25h altijd 1u op voorhand al op de grid. Gloeiend heet dus nog snel 1 liter water gedronken. Gestart en het is altijd een avontuur om met 10 auto’s rond je de eerste ronden af te werken. Er werd nogal gretig geduwd dus geprobeerd om geen brokken te maken en aan te sluiten bij een groepje. Geregeld ging er iemand van de baan dus verstand gebruiken en na 1u reed ik al op P26. Bandendruk stond veel te hoog maar niets aan te doen. Op het einde van mijn stint werd het wel even spannend, ik moest nog een halve ronde rijden voor mijn stop maar de benzine was bijna op. Dan maar gecruised naar de box, beter 15 seconden verliezen dan een halfuur.

Klik op de foto’s voor de grote versie.

Benoit zijn beurt die de motor kon starten maar terug moest uitzetten om de bandendruk te verlagen. Een tweede keer starten ging niet meer, benzine op maar de endurance pitstraat helt gelukkig af dus tot aan de fuelzone gebold. Daar wel nog 1 minuut verloren omdat een takelwagen de ingang versperde. Benoit reed ook een goede stint waardoor we nog wat verder naar voor opschoven in het klassement.

Nicolas zijn beurt en na 9 ronden ging het helaas mis. In de speakers corner na Bruxelles verloor hij de achterkant waardoor hij de bandenmuur raakte en daarna vooraan werd aangereden door een achterligger. Hij kon zeer traag nog de box bereiken maar daar verloren we 1,5u. Vooraan en achteraan werden er wat onderdelen vervangen alsook de volledige uitlaat. Een goed resultaat mochten we vergeten maar dat is racen, je wint en verliest samen.

Klik op de foto’s voor de grote versie.

Met 23 ronden achterstand buiten gereden op p100, nog 22u te gaan om wat plezier te beleven. Rechtdoor rijden stond gelijk aan het stuur 30° naar links houden maar de auto reed nog met dank aan onze fantastische mecaniekers. De grip vooraan was ook weg, er was duidelijk iets geplooid maar dat zijn zorgen voor later. Rijstijl wat aanpassen en blijven gaan was het doel. Nicolas reed de benzinetank leeg en gaf het stuur over aan Arnaud die ook goed reed al maakte het uiteraard niets meer uit.

Klik op de foto’s voor de grote versie.

Mijn nachtstint verliep algemeen goed, als je alleen rijdt zie je niets en word je verblind door de achterliggers maar het hoort erbij. Enkel even geschrokken aan Bruxelles, ik nam de bocht iets wijder en schoof rechtdoor om in Pouhon terug wijd te gaan. Blijkbaar lag er olie of koelvloeistof op de baan en dan kan je niets doen. De volgende ronde zag ik de #260 van McDonalds met Frédéric Vervisch op dezelfde plaats in de muur staan dus die had minder geluk. Geen fouten gemaakt en stuur aan Benoit gegeven die na 15 minuten in de box stond. Even schrikken maar de schade viel mee, in de bus stop chicane had er iemand zijn rempunt gemist en achteraan op onze auto gereden. Lekke band tot gevolg en door nog een volledige ronde van 7km te moeten rijden bleef er geen rubber meer over. Achteraan gingen er dus 2 nieuwe banden op en vooraan bleven de oude liggen.

Klik op de foto’s voor de grote versie.

Ochtendstint met de zon die opkomt is altijd leuk. Meer als 1u zitten “vechten” met de #255 en er uiteindelijk van weggereden. Het was wel zwaar want de voorbanden waren volledig op dus het was echt zoeken naar grip. Na mijn stint hebben ze de banden vervangen en kon Benoit met vers rubber verder rijden. Toen ook gezien dat de #255 algemeen op de 9de plaats reed en 1ste reed in de Pure klasse, deed even pijn want het was duidelijk dat we met ons team een goed resultaat konden behalen.

Klik op de foto’s voor de grote versie.

Ik was ondertussen al vrij moe, ‘s nachts maar 1u geslapen omdat mijn luchtmatras leegliep (dank aan broertje) dus ‘s morgens nog een uurtje gaan slapen. Ondertussen werd het alweer lekker warm dus het zou zweten worden voor mijn laatste stint. Drinksysteem werkte ook niet dus een beetje uitgedroogd uitgestapt maar geen problemen gehad. Mijn stints zaten erop en nu was het aftellen tot de finish. Nicolas reed de laatste stint en uiteindelijk zijn we nog als 60ste gefinished.

Klik op de foto’s voor de grote versie.

Naast de mecaniekers wil ik ook Eric Gressens bedanken voor zijn werk als teammanager en AC Motorsport voor de technische ondersteuning.

Sébastien Morel

Alle foto’s van het weekend staan op onze facebook pagina. Klik hier om het album te bekijken.

En uiteraard ook even de partners bedanken!

[smls id=”903″]

Video

Share

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *