25/03 BMC 1 Genk: leerrijk weekend

Zoals eerder gezegd was de nieuwe Gillard pas donderdagmiddag klaar waardoor er weinig tijd over was om te testen. Zaterdag om 5u30 opgestaan en naar Genk vertrokken voor 5 trainingsessies van 15 minuten. De motor liep al beter dan donderdag maar de problemen waren nog niet van de baan. Pas in de laatste sessie van de dag de oorzaak gevonden. Op zondag liep de wekker om 6u30 af en moesten we om 8u al paraat zijn voor de briefing!!

De kwalificatie verliep niet zo goed, de motor miste snelheid en de grip die er op zaterdag wel was leek precies nog te slapen (zomeruur). Resultaat was een 6de tijd op 18 deelnemers.

Race 1

We hadden iets kleins veranderd aan de motor & het chassis. Ik startte langs de buitenkant en ik kon ondanks het nodige duwwerk van Luc Busschots opschuiven naar plaats 4. Helaas was de grip nog altijd niet optimaal en miste de motor snelheid waardoor ik die plaats niet kon houden. Eerst kwam Jean Glorieux mij voorbij en wat later ook Luc Busschots. Ik kon dan nog wat aanklampen maar met de komst van het lentezonnetje waren we ook gestart met de verkeerde bandendruk. Op het einde kwam Dimitri Ostrovski me ook voorbij maar hij was de ronde nadien iets te optimistisch wanneer hij Luc Busschots wou passeren en ze gingen beiden rond waardoor ik als 5de over de streep kwam.

Race 2

Gezien de problemen in race 1 besloten om veel te veranderen aan de kart gezien het zo toch niet zou werken. Motor, chassis & bandendruk werden aangepast en nu moest ik langs de binnenkant starten vanop plaats 5. Na de eerste bocht was ik 3de, Adams reed eerste en Allaerts 2de. Ik probeerde aan te klampen maar op koude banden had ik echt geen grip waardoor Glorieux me op het einde van het recht stuk (al duwend) voorbij kwam. Aan de haarspeldbocht ging het dan mis, Jan Vos gaf me een duw bij het aanremmen waardoor ik op het vuile deel van de bocht terechtkwam en 2 plaatsen verloor. Bij het aanremmen van de chicane ging het dan volledig mis toen Dimitri Ostrovski me aantikte en ik zo goed als iedereen moest laten passeren. Volgens Dimitri kreeg hij zelf een duw van Jeroen Vanhoenacker omdat deze rondreed zonder lood en 30kg te licht was waardoor hij supersnel was op het rechte stuk. Dimitri kreeg een officiële waarschuwing maar mijn race was over.

Op vuile banden terug aangesloten maar het duurde toch 2 ronden vooraleer ik terug grip had. Achtervolging ingezet op Rob Deckers en Didier Exsteyl die ik dan kon voorbijgaan. Thierry van Kerckhoven was de volgende, mijn eerste inhaalpoging thv kantine moest ik onderbreken omdat we anders beiden van de baan gingen gaan. Dan maar voorbijgestoken bij het aanremmen naar bocht 1 en ondanks dat ik er naast/voorbij was kwam Thierry terug naar binnen en reed hij ons beiden van de baan. Bruno Cabooter en Arthur de Maesenier reden voor Thierry en ik was sneller waardoor een beter resultaat haalbaar was maar het mocht niet zijn. Positieve kant is dat de grip/snelheid er was eens de banden op temperatuur waren en dat de motor veel beter liep. Uiteindelijk 10de algemeen geworden, de winst was voor voormalig Europees & Wereldkampioen Christophe Adams.  Het was dus een leerrijk weekend en de volgende wedstrijd is op 29 april in Genk. De top10 zit dicht bij elkaar dus we gaan dit seizoen nog mooie wedstrijden zien!

Ik wil in de eerste plaats m’n sponsors bedanken: ELMORE en NAMGRASS. Daarnaast mijn mecanieker Siebert en DFK voor de ondersteuning.

Share
This entry was posted in BMC and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.