2017 VW Fun Cup – 25h Spa-Francorchamps

De fun cup wedstrijd 25h van Spa-Francorchamps is officieel de langste van de wereld. Door het hoge aantal deelnemers van 119 wagens krijg je ook een mix van ervaren piloten en mensen die voor de eerste keer deelnemen aan een wedstrijd. Incidenten horen er dus bij en het belangrijkste is om de auto in 1 geheel over de meet te brengen. Er werd een team samengesteld met mensen van Karting Eupen en Cash Converters.

Donderdag

Tijd om het papierwerk in orde te laten brengen en de race uitrusting te laten keuren, met 550 piloten kan dat al even duren maar alles verliep zeer vlot. In de namiddag stond er een training van 3u gepland. Ik heb zelf maar 4 ronden gereden toen er al een rode vlag situatie was waardoor de sessie gestopt werd. Ik merkte wel meteen dat er een probleem was met de stuurinrichting. Er moest een onderdeel vervangen worden maar dat gingen ze pas na de training doen. Nadien het stuur overgegeven aan Simon Zapart die voor het eerst met een fun cup reed. Zijn vuurdoop in de gietende regen zal hij niet snel vergeten 🙂

Vrijdag – kwalificatie

Na de verplichte briefing die wat rommelig verliep konden we ons klaarmaken voor 2 kwalificatie sessies van elk 2u. Laurent le Millin en Christophe gingen de eerste sessie rijden maar dat verliep niet zo vlot met een 71ste tijd. Wagen was blijkbaar moeilijk controleerbaar en dat bleek ook uit de on-board video. Voor de 2de sessie ging Simon starten waarna Régi Bovy en mezelf zouden afsluiten. Simon reed de 109ste tijd en klaagde over overstuur maar zei meteen ook dat hij niet kon vergelijken want het was pas zijn 2de keer. Tijd om Régis eens te laten testen maar bij het uitkomen van Blanchimont had hij geen remmen waardoor hij op zijn voorligger inreed. De klap was enorm dus de sessie werd stopgezet en de piloot in de #196 auto werd afgevoerd naar het ziekenhuis. Persoon had wat nekpijn maar was voor de rest gelukkig in orde. Onze auto was zwaar beschadigd en de kwalificatie zat er voor ons dus op. Zelf heb ik op vrijdag dus niet kunnen testen wat wel een domper was maar het hoort er helaas allemaal bij. In verband met die remmen nog even wat info, als je met een fun cup over geribbelde curbstones gereden hebt moet je die even oppompen voor het aanremmen. Dat was Régis vergeten waardoor hij dus geen remmen had.

Zaterdag – race

Vooraan moest alles vervangen worden en links achteraan was de ophanging ook kapot dus de mecaniekers hebben een korte nacht gehad. Tijdens de warm-up kon Régis de auto testen en werd de afstelling nog aangepast om dat overstuur weg te werken. We gingen de race starten vanaf P81 met Simon aan het stuur. Dat heeft hij zeer goed gedaan en na 3u wedstrijd reden we al op P64. Al blijft het moeilijk om posities te vergelijken door de verschillende strategiëen. Nog eens 3u later reden we op P45 en was het mijn beurt. Dit ging ook meteen mijn eerste keer in het donker worden. Initieel de bedoeling om de nacht in te rijden maar door de vele safety cars ging dat feestje niet door. En ik merkte wel dat ik de verloren training in de 2 dagen ervoor miste. Daarbij nog eens de felle lichten in de spiegels en prikkende ogen waar ik door mijn bril niet bij kon maakte dit mijn inziens geen topstint. Maar omdat de rest blijkbaar ook trager gaan rijden was kon ik de wagen na 2u toch binnenbrengen op P32. En we hadden nog 8L benzine over dus eigenlijk te vroeg binnengekomen.

Simon nam het stuur over en ging zoals atijd tanken. Daar kwam hij vast te zitten achter een auto die zonder benzine gevallen was. Naast de verplichte tankstop van 5 minuten verloren we daardoor nog eens 2 minuten. Dat is tijd die je niet zomaar kan goedmaken maar helaas niets aan te doen. Na Simon was het nog eens aan Laurent en die had nog meer pech. Zelf tanken is verboden dus in de Total fuel zone wordt dit gedaan voor ons. Die persoon heeft de tankdop helaas niet goed dichtgeklikt waardoor Laurent benzine op zijn voorruit kreeg en zijn overall ook volledig onder de benzine zat. Er zat niets anders op dan binnen te komen en zo verloren we nog eens 1min30. Onze teammanager is nog verhaal gaan halen maar het kon hun duidelijk niets schelen. Benzine die lekt is mijn inziens toch wel gevaarlijk dus zouden ze daar niet zo licht mogen overgaan. Na 12u racen reden we dus 31ste ipv p24 maar niets aan te doen.

Rond 4u ging ik mijn 2de stint rijden dus wat slaap zou leuk geweest zijn. Maar het feestje bij de buren van Milo Racing was daarvoor wat te luid. Redelijk moe dus de auto ingekropen en bij het insturen van Pouhon (snelle linkse) ging het al bijna mis. Tijdens de pitstop had er een mecanieker gewerkt aan de rechter koplamp en nu werkte de midden + linker koplamp niet meer. Ik zag links dus niets waardoor ik 1x naast de baan terecht kwam en dan maar wijselijk besloot om mezelf niet verder in gevaar te brengen. Tempo naar beneden in de snelle linkse bochten en hopen dat de zon snel zou opkomen. Ik verloor ongeveer 10 seconden per ronde en een pitstop zonder werk kost je 1min30. Verder gereden en toen de zon opkwam zakten de tijden ook meteen. Hierdoor waren we wel gezakt naar P37 omdat iedereen dicht op elkaar zat.

In de ochtend wel even paniek als we tijdens een safety car situatie de banden willen wisselen, er blijkt een oude set klaar te liggen en dat zou met 11u te gaan niet goedkomen. Samen met Simon kunnen verhinderen dat deze erop kwamen en even later een nieuwe set gekregen 🙂 Sommige teams hebben de race op 1 set banden gereden maar wij hadden een voorband die volledig weg was door een slepende voorbumper dus we moesten wel wisselen.

Na 20u wedstrijd (om 12u ‘s middags) reden we op P34 en moest de grootste ellende nog komen. Tijdens Régis zijn stint brak de steun van de achtervleugel. Omdat de linkerspiegel ook al onbruikbaar was en de camera achteraan nu geen soelaas meer bracht kwam hij binnen voor een quick fix. Nog eens 3min40 kwijt maar we reden nog altijd mee. Nadien nog eens mijn beurt, ik had ook geen spiegel en camera maar dat ben ik ondertussen al gewoon. Tot er bij het insturen van Blanchimont (180km/h) opeens iemand links naast me zat en me naar buiten duwt. Op zo’n momenten kijk je best naar waar je wil gaan want als je naar de muur voor je kijkt ga je er zeker inrijden 😉

M’n laatste stint was wel goed, daglicht en na de oogdruppels ook geen last meer gehad van prikkende ogen. We reden nog rond met de remblokken van bij de start, vooraan waren ze nog goed maar achteraan bijna op. Helaas zit er in de auto geen remdrukregelaar om de rembalans naar voor te zetten waardoor ik de opdracht kreeg om wat vroeger te remmen en niet te stampen. In het begin sukkelde ik wat om mijn ritme vinden, bandendruk stond met de zon die erdoor kwam veel te hoog maar ik zag dat andere auto’s rond mij ook problemen hadden. Rijlijnen wat aangepast en constant in gevecht geweest met concurrenten die een aantal laps voor ons reden. Hierdoor kreeg ik ook telkens een blauwe vlag wanneer ik die inhaalde, blijft toch moeilijk om zoiets goed te regelen. Ik was wel een pak sneller maar door die remmen te sparen kon ik geen groot gat slaan. Ik had veel zin om het wel te doen maar met nog 3u te gaan vond ik het belangrijker om te luisteren en een gewoon tempo te blijven rijden. Ondertussen was de andere kant van die steun afgebroken maar dat wist ik uiteraard niet. Tijdens de pitstop hebben ze dat wel niet hersteld wat ik persoonlijk vreemd vond. Laurent moest na een paar ronden dus nog eens binnenkomen voor een moeilijke herstelling die ons 7 minuten kostte.

Laurent heeft de laatste stint gereden en de wagen dus op P36 over de meet gebracht. Met onze beperkte ervaring toch wel een mooi resultaat en zonder de domme problemen was een top30 zeker haalbaar geweest. Bedankt aan de sponsors en AC Motorsport voor de ondersteuning!

Video

Share
This entry was posted in Funcup and tagged , , , , , , , , . Bookmark the permalink.