30/09/2012 BMC 5 Ostricourt: Finagle’s Law
Na de motorproblemen in Kerpen uitvoerig gaan testen om een oplossing te vinden. Karten bij 39°C op de warmste dag van het jaar is geen pretje maar het moest 🙂 Na 2 dagen testen en vooral veel sleutelen zag het er goed uit. Motor liep terug als een trein en ik keek uit naar de wedstrijd in Ostricourt. Op zaterdag kwam ik wat snelheid tekort op de toppers maar de motor liep goed tot aan de laatste sessie. Opnieuw sputteren en helaas geen testsessie meer over om iets anders te proberen.
Zondagmorgen verliep de training goed, chassis wat aangepast, motor liep terug goed en het gat was kleiner geworden waardoor ik de 5de tijd reed. Hoopvol keek ik uit naar de kwalificatie, chassis nog wat aangepast maar dat was niet zo goed waardoor de grip niet optimaal was. Het ergste was echter dat de motor opnieuw sputterde en ik dus niet voluit kon gaan. Resultaat was een 9de startplaats op 1 seconde van de pole. Geen goed resultaat, motor heeft 2 dagen goed gelopen en nu opeens terug niet meer. Alles wat betreft elektronica vervangen en ons klaar gemaakt voor race 1.
Race 1
De start verliep heel chaotisch, vooraan gingen ze zigzaggen waardoor ik even niet wist welk gat te kiezen maar ik kwam er vrij goed door. Ik zat vast achter Rob Deckers (#99) die zich niet zo makkelijk liet verschalken. Ik probeerde hem in te halen aan de pits maar hij deed de deur dicht en ik moest een aantal plaatsen vrij geven. Terug in de achtervolging maar de motor sputterde opnieuw rond 10.000-11.000 toeren waardoor ik meestal net iets tekort kwam om erover te gaan of om aan te sluiten. Ik was sneller maar er voorbij geraken is nog iets anders. Lukte uiteindelijk toch nog en de volgende op de lijst was Ronald Happel (#17). Omdat ze voor hem met 3 aan het vechten waren voor de 5de plaats kon ik aansluiting vinden en Ronald in de voorlaatste bocht nog verschalken waardoor ik nog 8ste werd.
Motorswitch
Vermits de motor terug problemen gaf beslist om motor #2 te monteren. Deze is wat trager maar beter een werkende motor dan een sputterende motor waar je niet kan op rekenen. Ook gezien dat er benzine kwam uit het ontluchtingdarmpje, vlotter stond niet meer goed waardoor de motor soms te weinig lucht kreeg. Desondanks toch besloten om met motor #2 te rijden om zeker te zijn!
Race 2
Deze keer starten vanaf de buitenkant en ik werd op het vuile gedeelte geduwd. Kwam toch goed door en kon even aansluiten maar toen voelde ik dat het mis ging. Deze motor was nog slechter dan de vorige. Ik had er nochtans al mee getrained en geen problemen ondervonden. In ieder geval stak iedereen mij voorbij en ik had veel zin om gewoon op te geven maar een echte racer doet dat nooit dus reed ik verder. Helaas zonder veel succes want de volgende ronde liep hij vast en was het game over!
Het was dus alweer een teleurstellend weekend. Desondanks wil ik mijn mecanieker Pieter bedanken en DFK voor de ondersteuning! De laatste wedstrijd is op 28 oktober te Genk, ondergetekende weet nog niet als er tegen dan een oplossing kan gevonden worden voor de aanhoudende problemen.